Το τραγικό και το γκροτέσκο

Η μεταπολίτευση ζούσε μέσα σε πολλές αυταπάτες που ορισμένες φορές γίνονταν και γραφικές. Για παράδειγμα, κάθε σωματείο ή σύλλογος που σεβόταν τον εαυτό του έκλεινε τα ψηφίσματά του  με τη φράση «παλεύουμε για την παγκόσμια ύφεση, την  ειρήνη  και τον αφοπλισμό». Πολλά δημοτικά συμβούλια αποφάσιζαν να αναρτήσουν στην επικράτειά τους τη σήμανση «Δήμος Αρκουδορέματος – αποπυρηνικοποιημένη ζώνη».΄Ενας διάχυτος πασιφισμός, αφελής σε κάποιες περιπτώσεις, χαρακτήριζε κατά κανόνα τη δημόσια και την ιδιωτική σφαίρα.

Η χώρα είχε βγεί από καθεστώς επτάχρονης δικτατορίας, η οποία είχε συναθροιστεί με την μακρά περίοδο αστυνομικού κράτους που είχε ακολουθήσει μία άλλη δικτατορία, έναν πόλεμο, μια κατοχή και δύο εμφύλιους και είχε πια  αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό αποστροφή στη βία. Σε αυτό είχε συμβάλει και ο καθυστερημένος απόηχος των  ειρηνικών κινημάτων της Ευρώπης και της Αμερικής και οπωσδήποτε η κοινωνική ηρεμία που χαρακτήριζε την εποχή. Το σίγουρο είναι ότι τα παιδιά που μεγάλωναν τότε δεν είχαν ισχυρά πρότυπα βίας. Με όλες τις αιρέσεις που κάποιος μπορεί να προβάλει, ήταν μια περίοδος με κουλτούρα ειρήνης -η ακροδεξιά ήταν τα περιθωριακά απομεινάρια της χούντας.

Ήταν η εποχή που γέννησε τους, κατά Φαήλο Κρανιδιώτη, ντιντήδες. Τα παιδιά δεν πήγαιναν στα γυμναστήρια, στους δρόμους δεν έβλεπες χτισμένους και ξυρισμένους, η αισθητική του σώματος ήταν χίπικη. Δεν λέω πως ήταν καλό που δεν γυμνάζονταν, σήμερα οι περισσότεροι έχουν αφρόντιστα σώματα και κοιλιές. ΄Ομως η βία τούς είναι ξένη. Στα δικά τους χρόνια ήταν σπάνια και το κυριότερο πολιτικά άστεγη.

Και μετά πλάκωσαν οι άντρες. Κάποιοι βουλευτές που έδειχναν πιστόλια στη Βουλή, σωρηδόν τηλεοπτικοί Τουρκοφάγοι και Σκοπιανοφάγοι, μετά από λίγο εμφανίστηκαν  και οι Αλβανοφάγοι. Παράλληλα άρχισε η λατρεία του κοιλιακού -το λάιφστάιλ ανακατεύθηκε με τον εθνικισμό. Ο δρόμος είχε στρωθεί για να εμφανιστούν οι νέοι σωτήρες, τώρα Πακιστανοφάγοι και Αφγανοφάγοι, Καμμένοι, Καρατζαφέρηδες, Χρυσαυγίτες και λοιποί προστάτες της σημερινής φοβισμένης (δικαίως) κοινωνίας. Ήταν εκείνη η υποτιμημένη δεκαετία του ’90, το πραγματικό τέλος της μεταπολίτευσης, που διέρρηξε το αξιακό υλικό της ειρήνης και της ανοχής που ακόμα και μέσα στην αφέλειά του ήταν ευεργετικό.

Οι πρωταγωνιστές της χτεσινής ημέρας ήσαν παιδιά μέσα σε εκείνη τη δεκαετία. Τα βίαια πρότυπα που τους γαλούχησαν εκδηλώθηκαν σε δύο περιστατικά το ίδιο πρωί. Ένα τραγικό, με έναν φόνο. Ένα γκροτέσκο, με τηλεοπτικά χαστούκια. Ο 25χρονος, θύμα στην αρχή, έγινε με αυτονόητο τρόπο θύτης. Είχε το όπλο έτοιμο και το χρησιμοποίησε όταν δεν κινδύνευε πια η εστία του. Είχε την οργή του τιμωρού και όχι την αγωνία του αμυνόμενου. Για όποιον Καρατζαφέρη, λάτρη της οπλοχρησίας, δεν μπορεί να καταλάβει τη διαφορά παρέλκει κάθε άλλη προσπάθεια. Ο Χρυσαυγίτης ήταν απλώς ο εαυτός του. Καταλάβαινες και από άλλες φορές τον συσσωρευμένο θυμό και βία που έκρυβε μέσα του. Ήταν θέμα χρόνου να απασφαλίσει δημοσίως και εξ αντικειμένου να προσφέρει υπηρεσία στη Δημοκρατία. Οι γιαγιάδες έμαθαν ότι οι χρυσαυγίτες δεν είναι πρόσκοποι που τους συνοδεύουν στο ΑΤΜ αλλά τάγματα μίσους.

Αξίζει να γίνει μνεία στη στάση της κ. Δούρου. Δεν την λες γενικά μετριοπαθή συνομιλήτρια και δεν ήταν ούτε πριν ούτε μετά το επεισόδιο. Τη στιγμή όμως της επίθεσης εναντίον της αντέδρασε γαλήνια, η ύλη αστραπιαία είχε αλλάξει και η νέα δεν την αφορούσε. Μεγάλωνε και εκείνη την ίδια εποχή αλλά προφανώς την απορρόφησαν άλλα πρότυπα.

του Ανδρέα Πετρουλάκη

__________________________________________________________

Shortlink: http://wp.me/p1eFQy-1nS

Gallery | This entry was posted in Fascism, Violence and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο Το τραγικό και το γκροτέσκο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s