Κρίνοντας εν αγνοία

Με αφορμή τη σύλληψη και τον ξυλοδαρμό (πριν ή μετά) των τεσσάρων υπόπτων, πιστεύω πως έχω διαβάσει κάθε πιθανή άποψη για το ποια ήταν τα γεγονότα, για το ποιόν των συλληφθέντων και για τις αιτίες που τους έφεραν σε αυτήν τη θέση. Δεν μπορώ να σχολιάσω τίποτα από αυτά, γιατί κανείς δεν γνωρίζει τα γεγονότα σφαιρικά ακόμα. Θέλω όμως να σχολιάσω τις αντιδράσεις που διάβασα στο διαδίκτυο, με μόνα τεκμήρια τα γεγονότα που δημοσιοποιήθηκαν. Μπόρεσα να διακρίνω πέντε κοινούς τόπους:

Photo: Christinaa Marsh/Flickr

Photo: Christinaa Marsh/Flickr

Πρώτη παρατήρηση: Η συζήτηση εν πολλοίς περιστράφηκε στο εάν βασανίστηκαν οι «τρομοκράτες» πριν ή μετά τη σύλληψη. Δεν θέλω να εστιάσω όμως εκεί. Το δεδομένο πως για πολλούς είναι ήδη τρομοκράτες είναι αυτό που με απασχολεί. Δεν είναι αρμοδιότητα κανενός παρά μόνο των δικαστηρίων το εάν αυτοί οι ύποπτοι διέπραξαν αδικήματα και ποια είναι. Το να παρουσιάζονται στο κοινό ως ένοχοι, είναι εκτός από παράνομο αν μη τι άλλο και ανήθικο.

Δεύτερη παρατήρηση: Δεν υπάρχει συμψηφισμός σε ό,τι συνέβη, σαν να μιλάμε για χρέη στο δημόσιο (που ούτε εκεί υπάρχει για κάποιο ακατανόητο λόγο). Επομένως, η δικαιολόγηση του ξύλου με επιχειρήματα «παραλίγο να σκοτώσουν κόσμο, άρα καλά έκαναν και τους έδειραν» είναι απλά και μόνο για την ικανοποίηση εκδικητικών ενστίκτων. Πόσο μάλλον όταν αυτές οι συμπεριφορές αναφέρονται σε αυτούς που πρώτοι θα έπρεπε να διασφαλίσουν τη νομιμότητα στη χώρα.

Τρίτη παρατήρηση: Φαίνεται πως όντως οι τέσσερις λήστεψαν την τράπεζα και πολλοί πιστεύουν πως δικαίως ξυλοκοπήθηκαν. Το κακό όμως με τη νομιμοποίηση παράνομων πρακτικών στη συνείδηση των πολιτών είναι πως εάν ξεπεραστεί το σαφές κατώφλι του νόμου, όλα τα άλλα όρια είναι δυσδιάκριτα. Δηλαδή, ποιά είναι το παραπτώματα που επιβάλλουν το ξύλο και πόσο ξύλο σε κάθε περίπτωση; Πιθανώς κάπως έτσι θα δικαιολογηθούν στο μέλλον βασανισμοί αθώων, με την υποψία και την ταμπέλα του τρομοκράτη και την αδιαφορία της κοινωνίας.

Τέταρτη παρατήρηση: Η αποδοχή αυτών των πρακτικών από μέρος της κοινωνίας τις διαιωνίζει και τις μαζικοποιεί από τη μεριά της αστυνομίας. Δικαίως όμως, γεννάνε και μια αίσθηση αδικίας. Θεωρώ όσο περισσότερα αντίστοιχα περιστατικά συναντάμε, τόσες περισσότερες εστίες τρομοκρατίας ενδεχομένως θα δημιουργούνται. Η βία και η τρομοκρατία είναι παράνομες, πρέπει να τιμωρούνται αυστηρά, αλλά πρέπει και να εξηγηθεί η προέλευση τους εάν θέλουμε ως κοινωνία να τις ελαχιστοποιήσουμε. Κι η προέλευση τους θεωρώ πως εξηγείται σε μεγάλο βαθμό από τέτοιου είδους -μη μεμονωμένα- περιστατικά. Κοινώς, όταν σπέρνεις ανέμους θερίζεις θύελλες.

Πέμπτη παρατήρηση: Το θέμα δυστυχώς έχει πάρει και κίτρινη υφή. Τα μέσα βρήκαν μια νέα πηγή ενασχόλησης. Οι ζωές των υπόπτων και των συγγενών τους αναλύονται μέχρι τρεις γενιές πίσω και ο τρόπος ή το μέρος που μεγάλωσαν προκαλούν μειδιάματα στο φιλοθέαμο κοινό. Υπάρχει μια σήψη της ουσίας όμως, προκειμένου να δώσει τροφή σε όσους δεν τους απασχολεί ιδεολογικά ή πολιτικά το θέμα. Επικίνδυνη αδιαφορία, παρόλα αυτά.

Όλα αυτά συμβαίνουν λοιπόν, τη στιγμή που οι τέσσερις είναι τυπικά ύποπτοι ληστείας και απαγωγής. Πιθανότατα είναι και ένοχοι, ή ακόμα και τρομοκράτες. Αλλά αυτό δεν το γνωρίζουμε ακόμα. Φαντάζομαι όμως πως κάλλιστα αυτά τα γεγονότα θα μπορούσαν να επαναληφθούν και σε άλλες περιπτώσεις, με λιγότερες ενδείξεις ενοχής, ή ακόμα και αθώων ανθρώπων που βρέθηκαν τη λάθος στιγμή στο λάθος μέρος. Στη θεωρία, η Δημοκρατία έχει προβλέψει να μην υπάρχουν αυτού του είδους οι διολισθήσεις. Στην πράξη όμως, συμβαίνουν και οφείλονται σε αυτούς που εμπιστευόμαστε τη διαφύλαξη της.

του Αστέρη Αποστολίδη
________________________________________________________________
Shortlink: http://wp.me/p1eFQy-2cD

Gallery | This entry was posted in Police Brutality, Security Forces, Society and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s